RSS Feed

Fase 4

Fase 4

Omdat het hele project in onafhankelijke fases is verdeeld, konden werkzaamheden makkelijk worden stopgezet of gewijzigd. In fase 4 waren de binnen- en de buitenhelling aan de beurt, zodat boten tot 1500 kg weer uit het water kunnen worden gehaald voor inspectie, kleine reparaties en onderhoud.

We begonnen met de binnenhelling.

In 2018 is en nieuwe verrijdbare kraan geïnstalleerd. Met 4 lieren van 800 kg om boten naar binnen te hijsen en voor het keren van de boot tijdens het werk is de nieuwe kraan een krachtig hulpmiddel voor het werk op de werf. We kunnen nu boten binnenhalen tot 1.500 kg of 2,35 m breed. Ook bij het monteren van zware buitenboordmotoren is deze kraan heel handig. Dit had gevolgen voor de constructie van de hellingdeuren uit fase 3. De stokoude handlier aan de kop van de helling is een juweeltje en functioneert nog steeds, maar hij moet wel nodig schoongemaakt en ontroest worden. We zijn aan het puzzelen hoe we deze lier elektrisch kunnen maken en de kabel via klapschijven ook op de buitenhelling kunnen laten werken.

De sleephelling buiten kan grotere boten tot 1.500 kg over rails uit het water trekken. De handlier op deze helling functioneert ook nog steeds volledig, maar moet ook nodig ontroest worden. Dat is nog niet gebeurd. De helling zelf is totaal verzand en onder water gedeeltelijk weggezakt, waardoor de rails instabiel zijn geworden. In deze fase moet alles weer helemaal werkend gemaakt worden. Dit werk wordt in 2020 ter hand genomen. Als er niets tussenkomt tenminste.

Momenteel kan alleen onderhoud en inspectie aan de boten gebeuren, omdat de werf niet voldoet aan alle milieuregels. In deze fase zullen daarom maatregelen nemen om hieraan wel te voldoen, zoals een opvang voor vuil en spoelwater.

We verwachten dat in het seizoen van 2021 alles werkend is.

No Comments »

No comments yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.