RSS Feed

Nieuws 2017

16 november 2017

Beste leden,

We hebben de plannen voor een nieuwe kraan bekeken en doorgerekend voorzover mogelijk. Omdat ons budget beperkt is, concentreren we ons op de minimum eisen en kunnen we niet al  onze extra wensen uitvoeren, althans niet op korte termijn. Daarom bouwen we eerste een kraan die aan de eisen voldoet, zoals in de eerdere post beschreven.

In het nieuwe ontwerp verandert niet veel ten opzichte van de huidige installatie. Ook de nieuwe installatie bestaat uit een aantal staanders aan weerszijden van de binnenhelling met daarop een rails met daarop een verrijdbare constructie (de kar) waaraan de hijslieren zijn bevestigd. Toch zijn er enkele in het oog springende veranderingen. Zo loop de rails tot buiten door waardoor de kar tot boven water kan worden uitgereden. De lieren worden zo bevestigd dat de boten niet langer “geknepen” worden onder hun eigen gewicht.

De nieuwe kraan zal medio februari klaar zijn, zodat alle boten die nu in de winterstalling liggen, er in april uitgehaald kunnen worden.

Voor het dak, dat ook (gedeeltelijk) aan vervanging toe is, hebben we oplossingen gevonden die de levensduur verlengen zonder grote kosten.

27 oktober 2017

Beste leden,

Even een post om jullie van de laatste ontwikkelingen op de Club op de hoogte te brengen.

Alle investeerders hebben goedgevonden dat we dit jaar de uitloting van certificaten overslaan en slechts de verschuldigde rente uitkeren. Dit is inmiddels per investeerder uitgerekend en Ludo zal op 31 oktober de uitbetalingen doen.
Dat levert ons een besparing in de out-of-pocket uitgaven op van iets meer dan €7.000. Dit bedrag komt beschikbaar voor reparaties en vervangingen uit voorzorg aan het dak van de loods, die na 20-25 jaar wel nodig zijn.

Maar nu gebeurt het volgende: Bij het binnenhalen van de boten voor de winterstalling is de kraan over de binnenhelling onherstelbaar beschadigd. Niemand gewond gelukkig en geen schade aan de boten. Enkele jaren geleden deed zich al een dergelijk voorval voor met het buitenwerk van de kraan, waardoor alleen het binnendeel nog functioneerde. Toen ontstond al het idee dat we een betere, professionelere kraan zouden moeten bouwen. Het ding vormt tenslotte een belangrijke bron van inkomsten voor de Club.

Het bestuur heeft met de loodscommissie (Hans en Rob) een aantal eisen opgesteld. Een nieuwe kraan moet minimaal een paar dingen kunnen.
1 Hij moet veilig zijn, dat wil zeggen ruimschoots sterk en stijf genoeg om zijn werk te doen. Dat betekent i.e.g. dat we een lange vaste H-balk moeten aanleggen met loopkatten waaraan de hijskatrollen worden bevestigd.
2 Hij moet boten tot maximaal 7 meter en tot maximaal 1500 kg uit het water kunnen hijsen en in de loods kunnen brengen. En vice versa natuurlijk. Dat betekent dat de hijsarm naar buiten toe moet worden verlengd tot minimaal het einde van de hoofdsteiger en liefst nog een meter verder, zodat het verste hijspunt op 3,5 meter uit de kant komt. De hellingdeur wordt in 2 delen uitgevoerd.
3 Hij moet boten hoog genoeg kunnen liften om ze op karren te kunnen zetten waarmee ze naar hun plek in de loods kunnen worden gereden. De inzetbaarheid van onze huidige karren wordt hierbij betrokken (evt. nieuwe karren).
4 Hij moet voor aanvang van het nieuwe vaarseizoen operationeel zijn, anders kunnen de winterstallers er in april 2018 niet uit. We richten ons erop dat de kraan eind februari moet functioneren. Dat betekent dat we (zeker een deel van) het opbouwwerk moeten uitbesteden. Het afbreken van de oude installatie kunnen we zelf doen, maar daar zullen we onze handen al vol mee hebben, zeker als we materiaal willen hergebruiken.

Daarnaast zijn er nog een aantal wensen die we graag vervuld zouden zien, maar die niet extreem belangrijk zijn. – De kraan zou de boten minstens tot het boveneinde van de helling moeten kunnen brengen.
– Hij zou verder naar buiten moeten steken om makkelijker te kunnen werken.
– Hij zou geheel elektrisch moeten lopen zodat een paar man de kraan van afstand kunnen bedienen.

– Hij zou met 1 hijskatrol moeten kunnen werken (nu 2), waardoor boten makkelijker te manipuleren zijn.
– Er zou een keurmerk op moeten komen waardoor we ons kunnen verzekeren tegen schades (die we nu expliciet uit moeten sluiten)

Gisteren hebben Ludo en Rob beiden een plan ontvouwd voor een nieuwe kraan. Een complete en een meer beperkte uitvoering. Beide plannen worden doorgerekend zodat we kunnen bepalen wat voor ons (financieel en technisch) haalbaar is.

Ook is het mogelijk om projecten zo op te zetten dat zij later uit te breiden zijn. Bijvoorbeeld eerst een kraan die alleen de boten binnen kan halen tot net na de deur en dan later verlengen zodat boten ook verder kunnen komen.

We hebben wel ingezet op een maximale lengte en breedte 7 x 2,40 m en een maximaal gewicht van 1500 kg.

De financiering vormt natuurlijk ook een bottleneck. Gelukkig is inmiddels gebleken dat de staat van het dak niet zo slecht is dat het accuut moet worden vervangen. Dat wisten we al, maar wachten tot het echt kapot gaat is geen optie. De schade zou groot kunnen zijn. Er zijn oplossingen aangedragen die de dakconstructie ontlasten van het overtollige regenwater. De levensduur van de huidige dakbedekking wordt daarmee verlengd.

Om een lang verhaal kort te maken: Het is een lang verhaal. We wachten af en zullen jullie berichten zodra er meer bekend is.

Met vriendelijke groet,

Arnoud van Thiel
Voorzitter
Vereniging Botenclub Westelijke Eilanden, Amsterdam

No Comments »

No comments yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *